Početak škole i ringišpil emocija: vodič za roditelje
- Anica Popic
- 7. ruj
- 3 min čitanja
Updated: 8. ruj
Za mnogu djecu početak školske godine nosi osjećaje uzbuđenja, ali i straha, nesigurnosti i stresa. Posebno kada ulaze u novo razdoblje – prelazak iz nižih u više razrede, promjena razreda, učitelja ili prijatelja.
Djeca tada često osjećaju:
fizičke znakove stresa – ubrzano kucanje srca, knedlu u grlu, težinu u prsima ili
trbuhu, znojenje, napetost,
emocionalne promjene – bržu ljutnju, češće tuge, nesigurnost ili povlačenje,
socijalne brige – hoće li pronaći učionicu, hoće li biti prihvaćeni, hoće li se snaći s
novim profesorima i prijateljima.
Važno je da roditelji prepoznaju da su ovi osjećaji normalan dio prilagodbe – i da podrška kod kuće može učiniti veliku razliku.
Uloga roditelja – sigurna baza
Roditelji su prvi i najvažniji oslonac djetetu. Kada dijete zna da ga kod kuće čeka siguran prostor u kojem može izraziti i strah i ljutnju i veselje, raste njegova unutarnja snaga i otpornost.
Poruke poput:
„Vidim da ti je teško i to je u redu.“
„I ja sam se ponekad bojao u tvojoj dobi.“
„Tu sam za tebe, zajedno ćemo smisliti rješenje.“
– daju djetetu osjećaj da nije samo i da su njegove emocije važne.
Kako roditelji mogu pomoći
1. Normalizirajte emocije
Objasnite da su strah, trema i uzbuđenje prirodni. Djeca lakše prolaze kroz promjene kada znaju da njihove emocije imaju smisla.
2. Stvorite rutinu
Predvidljiv raspored (buđenje, doručak, školske obaveze, odmor) daje djetetu osjećaj sigurnosti u vremenu promjena.
3. Razgovarajte o očekivanjima
Otvoreno pitajte dijete što ga brine i što očekuje. Jasno recite da je u redu pogriješiti i da se trud i zalaganje više cijene od savršenih rezultata.
4. Učite tehnike smirivanja
Pomozite djeci prepoznati znakove stresa u tijelu i ponudite im alate: duboko disanje, brojanje do deset, istezanje ili zamišljanje sigurnog mjesta.
5. Potičite socijalne vještine
Razgovarajte o prijateljstvu, poštovanju i granicama. Djeca trebaju znati da nije u redu ni zadirkivati druge, ni trpjeti da njih netko povrjeđuje.
6. Prihvaćajte različitosti
Podsjetite djecu da se vrijednost ne mjeri uspoređivanjem. Svatko ima svoje snage, i upravo u različitosti leži bogatstvo odnosa.
7. Budite primjer
Djeca promatraju roditelje. Ako vi pokažete kako se nosite sa stresom, kako tražite pomoć ili priznate da i vas nekad strah – i oni će to lakše učiti.
Uloga učitelja i profesora
Djeca učitelje često doživljavaju kao autoritete, ali oni mogu biti puno više – svjetionici na putu odrastanja. Kada su otvoreni, dostupni i spremni čuti dijete, postaju važna podrška u školskom životu. Suradnja roditelja i učitelja dodatno olakšava djetetu prilagodbu.
Zaključak – mali trenuci, velika hrabrost
Početak škole je put pun izazova, ali i prilika za rast. Kada roditelji budu prisutni i
podržavajući, djeca razvijaju samopouzdanje, otpornost i osjećaj sigurnosti.
Iza svake školske torbe stoji i nevidljivi ruksak emocija. Taj ruksak postaje lakši kada ga dijete ne nosi samo – već zna da su roditelji i učitelji uz njega, kao podrška i sigurna luka.
Ako roditelji budu prisutni, topli i otvoreni, dijete uči najvažniju lekciju – da kroz život ne mora prolaziti samo, već uvijek uz osjećaj da ima „sigurnu luku“ kojoj se može vratiti.
Kada govorimo o početku školske godine, važno je razumjeti da djeca ne doživljavaju samo „promjenu rasporeda“, već čitav niz emocionalnih, tjelesnih i socijalnih prilagodbi:
Tijelo kao ogledalo emocija
Djeca često izražavaju stres kroz tijelo: ubrzani rad srca, knedlu u grlu, bol u trbuhu, glavobolju. To nisu „izmišljotine“, nego stvarni tjelesni odgovori na emocionalno opterećenje. Roditelji koji to prepoznaju i validiraju, šalju djetetu poruku: „Tvoje tijelo govori, i ja ga slušam.“
Normalizacija i sigurnost
Ako dijete nauči da su strah, nesigurnost ili ljutnja prirodni osjećaji, smanjuje se rizik od toga da emocije potiskuje ili da ga preplave. Prihvaćanje emocija u sigurnom prostoru obitelji gradi temelje za zdravu emocionalnu regulaciju.
Uloga odnosa
Djeca razvijaju otpornost ne samo kroz „unutarnju snagu“, nego prvenstveno kroz odnose – roditelje, učitelje i vršnjake. Siguran i podržavajući odnos doslovno mijenja način na koji se živčani sustav nosi sa stresom.
Modeliranje od strane roditelja
Djeca uče kako se nositi s izazovima tako što promatraju odrasle. Roditelj koji pokaže kako diše kad se uznemiri, kako traži podršku kad mu je teško, ili kako se smije vlastitim pogreškama, nesvjesno djetetu daje lekciju koju ni jedna knjiga ne može zamijeniti.
Početak škole nije samo administrativni prijelaz, nego važan razvojni događaj. Ako roditelji budu prisutni, topli i otvoreni, dijete uči najvažniju lekciju – da kroz život ne mora prolaziti samo, već uvijek uz osjećaj da ima „sigurnu luku“ kojoj se može vratiti.


Komentari