top of page
Pretraživanje

Početak škole i ringišpil emocija: vodič za roditelje

  • Writer: Anica Popic
    Anica Popic
  • 7. ruj
  • 3 min čitanja

Updated: 8. ruj

Za mnogu djecu početak školske godine nosi osjećaje uzbuđenja, ali i straha, nesigurnosti i stresa. Posebno kada ulaze u novo razdoblje – prelazak iz nižih u više razrede, promjena razreda, učitelja ili prijatelja.

Djeca tada često osjećaju:


  • fizičke znakove stresa – ubrzano kucanje srca, knedlu u grlu, težinu u prsima ili

trbuhu, znojenje, napetost,

  • emocionalne promjene – bržu ljutnju, češće tuge, nesigurnost ili povlačenje,

  • socijalne brige – hoće li pronaći učionicu, hoće li biti prihvaćeni, hoće li se snaći s

novim profesorima i prijateljima.


Važno je da roditelji prepoznaju da su ovi osjećaji normalan dio prilagodbe – i da podrška kod kuće može učiniti veliku razliku.


Uloga roditelja – sigurna baza


Roditelji su prvi i najvažniji oslonac djetetu. Kada dijete zna da ga kod kuće čeka siguran prostor u kojem može izraziti i strah i ljutnju i veselje, raste njegova unutarnja snaga i otpornost.

Poruke poput:


  • „Vidim da ti je teško i to je u redu.“

  • „I ja sam se ponekad bojao u tvojoj dobi.“

  • „Tu sam za tebe, zajedno ćemo smisliti rješenje.“

– daju djetetu osjećaj da nije samo i da su njegove emocije važne.


Kako roditelji mogu pomoći


1. Normalizirajte emocije

Objasnite da su strah, trema i uzbuđenje prirodni. Djeca lakše prolaze kroz promjene kada znaju da njihove emocije imaju smisla.


2. Stvorite rutinu

Predvidljiv raspored (buđenje, doručak, školske obaveze, odmor) daje djetetu osjećaj sigurnosti u vremenu promjena.


3. Razgovarajte o očekivanjima

Otvoreno pitajte dijete što ga brine i što očekuje. Jasno recite da je u redu pogriješiti i da se trud i zalaganje više cijene od savršenih rezultata.


4. Učite tehnike smirivanja

Pomozite djeci prepoznati znakove stresa u tijelu i ponudite im alate: duboko disanje, brojanje do deset, istezanje ili zamišljanje sigurnog mjesta.


5. Potičite socijalne vještine

Razgovarajte o prijateljstvu, poštovanju i granicama. Djeca trebaju znati da nije u redu ni zadirkivati druge, ni trpjeti da njih netko povrjeđuje.


6. Prihvaćajte različitosti

Podsjetite djecu da se vrijednost ne mjeri uspoređivanjem. Svatko ima svoje snage, i upravo u različitosti leži bogatstvo odnosa.


7. Budite primjer

Djeca promatraju roditelje. Ako vi pokažete kako se nosite sa stresom, kako tražite pomoć ili priznate da i vas nekad strah – i oni će to lakše učiti.

Uloga učitelja i profesora


Djeca učitelje često doživljavaju kao autoritete, ali oni mogu biti puno više – svjetionici na putu odrastanja. Kada su otvoreni, dostupni i spremni čuti dijete, postaju važna podrška u školskom životu. Suradnja roditelja i učitelja dodatno olakšava djetetu prilagodbu.


Zaključak – mali trenuci, velika hrabrost


Početak škole je put pun izazova, ali i prilika za rast. Kada roditelji budu prisutni i

podržavajući, djeca razvijaju samopouzdanje, otpornost i osjećaj sigurnosti.

Iza svake školske torbe stoji i nevidljivi ruksak emocija. Taj ruksak postaje lakši kada ga dijete ne nosi samo – već zna da su roditelji i učitelji uz njega, kao podrška i sigurna luka.


Ako roditelji budu prisutni, topli i otvoreni, dijete uči najvažniju lekciju – da kroz život ne mora prolaziti samo, već uvijek uz osjećaj da ima „sigurnu luku“ kojoj se može vratiti.


Kada govorimo o početku školske godine, važno je razumjeti da djeca ne doživljavaju samo „promjenu rasporeda“, već čitav niz emocionalnih, tjelesnih i socijalnih prilagodbi:


  • Tijelo kao ogledalo emocija

Djeca često izražavaju stres kroz tijelo: ubrzani rad srca, knedlu u grlu, bol u trbuhu, glavobolju. To nisu „izmišljotine“, nego stvarni tjelesni odgovori na emocionalno opterećenje. Roditelji koji to prepoznaju i validiraju, šalju djetetu poruku: „Tvoje tijelo govori, i ja ga slušam.“

  • Normalizacija i sigurnost

Ako dijete nauči da su strah, nesigurnost ili ljutnja prirodni osjećaji, smanjuje se rizik od toga da emocije potiskuje ili da ga preplave. Prihvaćanje emocija u sigurnom prostoru obitelji gradi temelje za zdravu emocionalnu regulaciju.

  • Uloga odnosa

Djeca razvijaju otpornost ne samo kroz „unutarnju snagu“, nego prvenstveno kroz odnose – roditelje, učitelje i vršnjake. Siguran i podržavajući odnos doslovno mijenja način na koji se živčani sustav nosi sa stresom.

  • Modeliranje od strane roditelja

Djeca uče kako se nositi s izazovima tako što promatraju odrasle. Roditelj koji pokaže kako diše kad se uznemiri, kako traži podršku kad mu je teško, ili kako se smije vlastitim pogreškama, nesvjesno djetetu daje lekciju koju ni jedna knjiga ne može zamijeniti.


Početak škole nije samo administrativni prijelaz, nego važan razvojni događaj. Ako roditelji budu prisutni, topli i otvoreni, dijete uči najvažniju lekciju – da kroz život ne mora prolaziti samo, već uvijek uz osjećaj da ima „sigurnu luku“ kojoj se može vratiti.

 
 
 

Komentari


bottom of page